گذری بر فعالیت‌ها و درخشش کانون شهید حججی حاجی آباد بیرجند در طرح ملی ایران قوی
گذري بر فعاليت‌ها و درخشش کانون شهيد حججي حاجي آباد بيرجند در طرح ملي ايران قوي
ستاد ارتباطات رسانه ای فهمای خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

گذری بر فعالیت‌ها و درخشش کانون شهید حججی حاجی آباد بیرجند در طرح ملی ایران قوی

نذري با تاکيد بر اينکه حضور با قدرت در فضاي مجازي و بصيرت افزايي را در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري يک وظيفه و رسالت ويژه مي دانيم،‌ مي‌افزايد: در همين راستا دو نرم افزار ويژه مخاطبان با همراهي نخبگان کانون طراحي و رونمايي شده است.
شناسه خبر : 26837 تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۴۲

ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان خراسان جنوبی- حسین خسروی: رهبر معظم انقلاب دوم شهریورماه ۱۳۹۹ در جلسه با اعضای هیات دولت فرمودند «فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینه‌ی فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز میکنند و گاهی میگویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا دولت الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است- شکّی نیست [امّا] آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند مدیریت میکنند این فضا را. خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دست‌اندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بی‌کار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. عوامل مسلّط بین‌المللی در این زمینه‌ها بشدّت فعّالند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل داده‌ها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام میگیرد روی فضای مجاز »

همچنین معظم له در سخنان نوروزی امسال فرمودند «همه دنیا و همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می‌کنند. اما ما افتخار می‌کنیم به اینکه فضای مجازی را «ول» کردیم. این افتخار ندارد. این به هیچ وجه افتخار ندارد؛ فضای مجازی را باید مدیریت کرد. باید از این امکان مردم استفاده کنند. فضای مجازی بلاشک برای مردم وسیله آزادی است و خیلی هم خوب است. اما نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و ملت توطئه کند. دشمنان دارند از این فضا استفاده می‌کنند».

تاکیدات همه ساله رهبر معظم انقلاب در برهه های مختلف درخصوص اهمیت فضای مجازی و لزوم ورود جوانان برای ساماندهی این فضا، موجب شده است که بسیاری از جوانان عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با ورود جدی‌تری به این حوزه، بخشی از کارهای فرهنگی و هنری خود را از طریق فضای مجازی با توجه به شرایط خاص جامعه انجام دهند که با استقبال پرشوری از سوی مخاطبان روبرو شدهاست.

کانون شهید «محسن حججی» مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای حاجی‌‌آباد شهر بیرجند یکی از این مراکز است که سه سال از تاسیس آن می‌گذرد. کانونی که در دل یک روستا تاسیس شد و امروز مامن و پناهگاه بسیاری از نوجوانان و جوانان شده است تا در کنار انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، با قدرت در عرصه فضای مجازی حضور یابند و با تربیت جوانان نخبه در حوزه‌های مختلف، از کمک به مدافعان سلامت نیز غافل نشوند.

۴۲۵ عضو ثبت شده در سامانه بچه‌های مسجد و انجام فعالیت‌های متنوع در تمامی حوزه‌ها باعث شده است که این کانون امروز در جایگاه اول شهرستان بیرجند، سوم استان خراسان جنوبی و ۱۲۹ کشور بایستد.

کانونی جوان که بیشتر اعضای آن همدل و همراه در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های مسجد و پایگاه مقاومت بسیج هستند. در تمامی مناسبت‌های سال برنامه‌ دارند و چشم‌اندازی هم برای روزهای در پیش روی.

«مریم نذری» مدیر جوان کانون شهید حججی بیرجند از روزهایی می‌گوید که بدون هیچ امکاناتی برای جذب جوانان به مسجد، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری را با همراهی امام جماعت، فرمانده بسیج و دیگر ارکان مسجد شروع کرد و امروز با همراهی اعضای جوان کانون، در بسیاری از برنامه‌ها و اهداف تعریف شده از قبل، موفق و پیشگام در سطح روستای حاجی ‌آباد هستند.

نذری گریزی به روزهای ابتدای شیوع بیماری کرونا می‌زند و ادامه می‌دهد: شیوع بیماری کرونا موجب شد که بسیاری از برنامه‌های کانون به فضای مجازی سوق یابد و همین موضوع باعث شد که صفحه کانون را در پیام‌ رسان‌های مختلف راه‌اندازی کنیم که این موضوع با استقبال خوب مردم روبرو شد و هم اکنون به یک تابلوی اعلانات برای اطلاع رسانی برنامه‌های مسجد و همچنین یک محل برای اعلام برنامه‌های انجام شده و در دستور کار تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور با قدرت در فضای مجازی و بصیرت افزایی را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری یک وظیفه و رسالت ویژه می دانیم،‌ می‌افزاید: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بدون شک دغدغه‌ بچه‌های مسجد است و بر همین اساس، تلاش کرده‌ایم که علاوه بر اطلاع رسانی برنامه‌ها و فعالیت‌ها، به بصیرت افزایی در برهه های مختلف بپردازیم.

مدیر کانون شهید حججی تاکید می کند: پس از رویکرد اجرای برنامه‌های کانون با تکیه بر فضای مجازی، با همت یکی از نخبگان کانون «جواد جعفری» اقدام به طراحی نرم افزار آنلاین کمک به مسجد کردیم. همچنین نرم افزار «آفلاین مفاتیح الجنان» نیز به همت همین نخبه رابط و نخبه کانون طراحی و منتشر شد.

نذری ادامه می‌دهد: در صورت حمایت مالی‌، می توانیم سایت کانون فرهنگی هنری شهید حججی را راه اندازی کنیم که با توجه به رفتن با سرعت جهان به سمت فضای مجازی، یک نیاز اساسی برای کانون و فعالان آن است.

وی همچنین به کسب رتبه کانون «شایسته تقدیر» در رواق دانش طرح ملی ایران قوی گریزی زد و گفت: شرکت ۱۵۰ نفر از اعضای کانون در مسابقات کتاب و کتابخوانی، اجرای ۱۰ مرحله طرح شنبه‌های با کتاب و ۳۴ مرحله طرح سه‌شنبه های تکریم از دیگر فعالیت‌های این کانون است.

وی به برگزاری جشن تکلیف دختران در منازل آنها، تکریم دختران در روز نیمه شعبان، برگزاری جشن نیمه شعبان، برگزاری مسابقه «مادر دختری» در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) هم اشاره می کند.

وی توزیع ۱۰۰ سبد غذایی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیون تومان، توزیع مواد شوینده و ماسک و همکاری اعضای کانون در طرح ملی شهید سلیمانی به منظور شناسایی افراد مشکوک به کرونا که منجر به شناسایی پنج بیمار مبتلا و ۱۰ بیمار مشکوک شد را از دیگر افدامات این کانون اعلام کرد.

مدیر کانون شهید حججی بیرجند امیدوار است به زودی با حمایت مالی مرکز طرح کسب و کار در جوار مسجد را با رویکرد احیای «حوله بافی» را برای اشتغالزایی بانوان کلید بزند.

نذری همچنین به برنامه‌های پیش روی هم اشاره‌ای می کند و می‌افزاید: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، طرح سفر‌های افطاری را در ۳۰ شب با کمک خیرین خواهیم داشت. همچنین برگزاری جشن ویژه روزه اولی‌ها، قرائت روزانه قرآن و جزء خوانی ویژه بانوان و آقایان و توزیع سبد کالا و برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر نیز در دستور کار است.