از کسب رتبه های برتر تا کارآفرینی در دل روستا توسط کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) آسفیچ
از کسب رتبه هاي برتر تا کارآفريني در دل روستا توسط کانون فرهنگي هنري صاحب الزمان(عج) آسفيچ
ستاد ار تباطات رسانه ای فهمای خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

از کسب رتبه های برتر تا کارآفرینی در دل روستا توسط کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) آسفیچ

راهنمايي و هدايت بانوان روستا به سمت و سوي اشتغال خانگي از قبيل خياطي، نمد دوزي و بافندگي باعث شد که پس از تهيه چرخ خياطي صنعتي، کارگاه توليدي پوشاک به همت کانون فرهنگي هنري صاحب الزمان (عج) روستاي آ‌سفيج درميان راه اندازي شود.
شناسه خبر : 26894 تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۰۱

ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)- خراسان جنوبی: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امروزه بعد از گذشت حدود ۲۷ سال، به همت جوانان و نوجوانان کانونی در بیش از ۲۶ هزار مسجد، مبدل به شجره طیبه‌ای شده که تمامی استان‌ها و نقاط مختلف شهری و روستایی کشور را تحت پوشش خود درآورده اند.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان بازوان توانمند برای اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی هنری به ویژه فرهنگ دینی است که با حمایت از فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند قدم‌های بسیار مهمی را در راستای مقابله با مشکلات و معضلات فرهنگی اجتماعی جامعه بردارد.

طرح ایران قوی یکی از بهترین طرح های فرهنگی در سراسر کشور است که توسط کانون های مساجد با هدف بهره گیری از قرآن، سیره اهل بیت(ع)، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی انجام می شود و کمک شایانی در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور دارد.  

به گفته صاحبنظران این امر، کانون‌ها در کنار مساجد با کمترین سرمایه گذاری، بیشترین کارکرد را از خود نشان می دهند و توجه به خلاقیت نخبگان، اجرای فعالیت‌های کارآمد در برابر آسیب‌های اجتماعی، هماهنگی و تعامل با ارگان‌ها، استانداردسازی فعالیت‌ها و عرضه آن به مساجد سایر کشورها از چشم‌اندازهای طرح ایران قوی است و با اجرای طرح ایران قوی، کانون ها در دورترین نقاط از مرکز استان ها و شهرستان ها با اجرای برنامه های فرهنگی، ورزشی، علمی و... در ارزشیابی این طرح شرکت و پس از کسب امتیاز رتبه بندی می شوند.

مساجد مهمترین پایگاه دینی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان و بهترین پایگاه مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم هستند و مدیر کانون ها و... باید بتوانند از این قابلیت و کارکرد مساجد با برنامه ریزی صحیح به بهترین نحو بهره برداری کنند.

کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عج) روستای محروم آسفیچ درمیان در 50 کیلومتری مرکز استان قرار دارد. این کانون در سال 1391 تأسیس شده و در حال حاضر 243 نفر عضو فعال دارد. اعضای اصلی این کانون را کودکان خردسال، نوجوانان و جوانان تشکیل داده اند.

اعضای کانون صاحب الزمان (عج) روستای آسفیچ با ایجاد فضای رقابتی سالم و به دور از ناهنجاری های اجتماعی به دنبال انجام برنامه های فرهنگی، هنری، ورزشی و ... در نهایت ساختن ایرانی آباد و قوی هستند و امسال با کسب رتبه دوم استانی و اول شهرستانی این مهم را به اثبات رساندند

کسب رتبه اول شهرستان و دوم استان در طرح ایران قوی

مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) آسفیچ در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای فهما در بیرجند با بیان اینکه این کانون در طرح ملی ایران قوی از بین 26 هزار کانون در سطح کشور در بحث فضای مجازی، جام باشگاههای کتابخوانی و ... رتبه 121 کشور، دوم استان و اول شهرستان درمیان را کسب کرده است، جمع امتیازات کسب شده این کانون در طرح ایران قوی را 14 هزار و 995 امتیار اعلام کرد و افزود: این کانون بیشترین امتیار را در حوزه کتابخوانی کسب کرده است و در طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی حدود 25 نفر از اعضای این کانون اقدام به حمل کتاب با کوله پشتی و توزیع آن بین اعضا با هدف اشاعه فرهنگ کتابخوانی می کنند.

«فاطمه نظری» طرح جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور دانست و گفت: کانون صاحب الزمان در اجرای این طرح رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

مدیر کانون صاحب الزمان (عج) تأکید کرد: پس از کسب رتبه در جام باشگاه‌های کتابخوانی از سوی ستاد کانون های مساجد کشور یک میلیون تومان وجه نقد به حساب کانون صاحب الزمان (عج) واریز شد که با تخصیص یک میلیون و 350 هزار تومان 20 عدد صندلی برای کانون خریداری شد.

نظری به کسب رتبه کشوری اعضای این کانون در بحث قصه گویی اشاره کرد و گفت: در جشنواره روستا و عشایر به میزبانی استان هرمزگان، خراسان جنوبی حائز دو رتبه کشوری شد که هر دو نفر از اعضای کانون صاحب الزمان آسفیچ بودند.

نظری یادآور شد: در مبحث قصه گویی دو نفر از اعضای میانسال کانون حائز رتبه برتر شده و به هر یک از این اعضا 1.5 میلیون تومان وجه نقد به عنوان پاداش پرداخت شد.

ارائه طرح های کارآفرینی

نظری گریزی به ارائه طرح های کارآفرینی در زمینه کامپیوتر، توبافی، نمد دوزی، عروسک بافی، خیاطی اشاره کرد و گفت: با توجه به بعد مسافت از مرکز شهرستان و استان و نبود خدمات کامپیوتری با لب تاب شخصی و با کمک دوستان کارهای فرهنگی را شروع کرده و طرح ما شایسته تقدیر شد و امید است با همکاری ستاد کانون فرهنگی هنری مساجد استان این طرح ها اجرایی شود.

وی با بیان اینکه چهار نفر از دختران روستا رشته خیاطی را فرا گرفته و دو نفر دارای مدرک فنی حرفه ای در این زمینه هستند، راه اندازی خیاطی در روستا را یکی دیگر از اقدامات کارآفرینی برشمرد و گفت: با هزینه کانون چرخ خیاطی تهیه شده است.

به گفته وی با پیگیری های انجام شده و مساعدت یکی از خیران مرکز استان چرخ خیاطی صنعتی نیز تهیه و هر دو چرخ در اختیار متقاضیان کارآفرینی قرار گرفته و امید است با اخذ دستمزد از اهالی شاهد رونق بیشتر در این زمینه باشیم.

نظری برگزاری گروه های سرود، اجرای طرح‌های کتابخوانی، برگزاری دوره های سبک زندگی، اجرای طرح ملی «شنبه های با کتاب»، سه شنبه های تکریم و تقدیر از خادمان مسجد و مروجان فرهنگی، برپایی جشن تولد بچه های مسجدی در محل کانون در هر ماه، برگزاری مناسبت های ملی مذهبی، مسابقات ورزشی، دلنوشته، نقاشی، داستان نویسی و ... را از اقدامات انجام شده برشمرد.

به گفته وی اشاعه فرهنگ کتابخوانی، کارآفرینی، قصه گویی، برگزاری مناسبت های ملی مذهبی، حفظ و قرائت قرآن و... امسال هم با توجه به شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار دارد.

وی از دیگر اقدامات انجام شده به توزیع گوشت، پوشاک، گازکشی چهار منزل در روستا و... اشاره کرد و گفت: با همکاری مرکز نیکوکاری رسانه یاران کفش و پوشاک بین یکصد نفر در روستا توزیع شد.

مدیر کانون صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ یادآور شد: با همکاری خیر استانی و مرکز نیکوکاری رسانه یاران کار گازکشی 3 منزل در روستا انجام و یک منزل هم در مرحله اجرا قرار دارد که برای گازکشی، تأمین آبگرمکن و بخاری  3 منزل بالغ بر   15 میلیون تومان هزینه شده  است و هزینه گاز کشی و مصالح یک منزل دیگر هم 12 میلیون تومان براورد شده است.

توزیع گوشت

نظری با بیان اینکه در ایام شیوع بیماری کرونا کمک های مومنانه شامل توزیع سبد معیشتی، بهداشتی در روستا با همکاری خیران تهیه و توزیع شده است، از خرید چهار رأس گوسفند با اعتباری بالغ بر 16 میلیون تومان با همکاری کانون و خیران خبر داد و گفت: گوشت های ذبح شده بین یکصد خانوار روستا توزیع شد.

وی یادآور شد: 32 بسته گوشت دو کیلوگرمی هم با همکاری ستاد کانون های مساجد استان، موسسه حضرت خدیجه(س) قم و برنامه به سمت خدا در ابتدای ماه مبارک رمضان بین 32 خانوار نیازمند توزیع شد.

مدير کانون فرهنگي هنري صاحب الزمان (عج) روستای آسفیچ درمیان که رابط 20 کانون در شهرستان نیز است، اظهار کرد: امسال و سال گذشته کانون صاحب الزمان (عج) به عنوان رابط برتر و شایسته تقدیر معرفی شده است.