سقوط بنی‌امیه و بیداری جامعه وام‌دار آموزه‌های امام سجاد(ع) در قالب ادعیه صحیفه بود
سقوط بني‌اميه و بيداري جامعه وام‌دار آموزه‌هاي امام سجاد(ع) در قالب ادعيه صحيفه بود
قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی؛

سقوط بنی‌امیه و بیداری جامعه وام‌دار آموزه‌های امام سجاد(ع) در قالب ادعیه صحیفه بود

حجت الاسلام نوفرستي گفت: علت بيداري جامعه و درهم ريختن حکومت و بساط بني اميه جنگ نرم امام سجاد(ع) به وسيله صحيفه سجاديه بود.
شناسه خبر : 30091 تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۲۵

حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) در بیرجند گفت: با روی کار آمدن یزید و واقعه عاشورا همه کسانی که به عنوان خواص در اطراف امام حسین (ع) بودند به شهادت رسیدند اما امدادهای الهی و غیبی سبب آسیب ندیدن امام سجاد(ع) شد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: روند جریانات حاکم بر جامعه آنگونه بود که بلافاصله بعد از قیام امام حسین(ع) زمینه قیام دیگری وجود نداشت و امام سجاد(ع) از طرفی یارانی هم نداشتند لذا در چنین موقعیتی امام با تمام توان خود زمینه شبکه سازی افراد را فراهم کردند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تلاش کردند تا حکومت اسلامی تشکیل شود، گفت: در فضای آن زمان تلاش حضرت، زنده نگه داشتن نهضت کربلا و قیام به عنوان جریان خون‌خواهی حسین(ع) بود، گرچه افراد آن دوران، معرفتی به امام نداشتند اما فضای حاکم، فضایی بود که امام سجاد(ع) خون‌خواهی امام حسین (ع) را می توانست زنده نگه دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از حقایق را امام سجاد(ع) در قالب دعا بیان کردند چرا که فضای آن زمان، آمادگی چندانی نداشت و حکومت بنی امیه با تمام توان خود برای نابودی اسلام تلاش می کرد، در این فضای امنیتی که بنی امیه رقم زدند امام سجاد (ع) چاره ای نداشتند که از طُرق مختلف، حادثه کربلا را بیان و در قالب دعا و مناجات جامعه را بیدار نگه دارند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه امام سجاد(ع) به وسیله دعا، بساط حکومت بنی امیه را در هم ریخت، گفت: جنگ نرم امام سجاد(ع) به وسیله صحیفه سجادیه جامعه را بیدار و بساط حکومت بنی امیه را در هم ریخت.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: صحیفه سجادیه، دعا و مناجات حضرت به تعبیر امروزی، جنگ نرم ایشان در مقابل جریان بنی امیه بود به همین جهت بعدها شاگردانی در مکتب امام صادق (ع) و امام باقر (ع) تربیت شدند، چراکه همه فضای ایجاد شده در زمان این دو امام، با جنگ نرمی که امام سجاد (ع)در قالب دعا و نگه داشتن نهضت عاشورا داشتند، رقم خورد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: جا دارد از همه کسانی که اهل بیان هستند و تربیونی در اختیار دارند همانند رسانه های ملی، سازمان تبلیغات و سایر نهادها تا از گنجینه ارزشمند دعاهای صحیفه سجادیه بهره ببرند و زمینه معرفی و گروه های تحقیقاتی را ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: بعد از قرآن و نهج البلاغه، صحیفه سجادیه تحت عنوان زبور آل محمد سرمایه ای ارزشمند است که در اختیار جامعه امروزی است، که می توان آن را ابزاری فرهنگی برای هجوم فرهنگی دانست.

حجت الاسلام نوفرستی در پایان با بیان اینکه دعاهای صحیفه سجادیه جامعه ساز و بیدار کننده هستند، گفت: این کتاب، سرمایه عظیمی است که باید به صورت کاربردی در جامعه استفاده شود لذا همه افراد باید برای معرفی این دعاها در فضای حقیقی و مجازی تلاش کنند.