ثبت‌نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در بستر زیست‌بوم بچه‌های مسجد آغاز شد
ثبت‌نام پانزدهمين دوره مسابقات قرآني مدهامتان در بستر زيست‌بوم بچه‌هاي مسجد آغاز شد
مدیر ستاد فهما استان خراسان جنوبی؛

ثبت‌نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در بستر زیست‌بوم بچه‌های مسجد آغاز شد

حجت الاسلام سبزه کار با اشاره به آ‌غاز ثبت نام پانزدهمين دوره مسابقات قرآني مدها متان به صورت مجازي گفت: بارگذاري و داوري آثار در بازه زماني هفتم آبان لغايت ۳۰ آذر امسال و معرفي نفرات برتر از ۹ لغايت ۱۵ دي از طريق زيست بوم بچه هاي مسجدانجام مي شود.
شناسه خبر : 31846 تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۳۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان جنوبی « حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار» با اشاره به آ‌غاز ثبت نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان اظهار داشت: «مدهامّتان» به معنای «دو  باغ خرم و سبز» نام بزرگترین رویداد قرآنی بچه های مسجد است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پانزدهمین دوره این مسابقات همانند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا با شیوه ای متفاوت نسبت به چهارده دوره گذشته برگزار می شود، افزود: از جمله ویژگی های این دوره از مسابقات می توان به اضافه شدن بخش استعدادیابی ویژه کودکان زیر هفت سال و نوجوانان و همچنین ایجاد پیوند بین جلسات سنتی قرآن کریم مساجد و مسابقات قرآنی مدهامّتان اشاره کرد.

حجت الاسلام سبزه کار درخصوص اهداف برگزاری این مسابقات گفت: ترویج معارف قرآنی در جامعه، توجه به مساجد به عنوان پایگاه اصلی فعالیت های قرآنی، تحکیم پیوند مسجد، قرآن و مردم، کشف استعدادهای قرآنی از جمله اهداف برگزاری این مسابقات قرآنی هستند.

مدیر ستاد کانونهای فهمای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مخاطبان این مسابقات «کودکان، نوجوانان و جوانان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد» هستند، درخصوص شرایط عمومی این دوره از مسابقات توضیح داد: افرادی که در مرحله کشوری مسابقات مدهامّتان در دو دوره گذشته (سیزدهم و چهاردهم) رتبه اول تا سوم را کسب نموده اند و یا در مسابقات سازمان اوقاف و امورخیریه در دو دوره گذشته (98و99) رتبه اول تا پنجم ملی یا بین المللی را کسب کرده‌اند نمی توانند در این مسابقات در همان رشته شرکت کنند؛ همچنین اجرای تقلیدی صرفاً از الگوهای بارگذاری شده در سامانه می باشد.

حجت الاسلام سبزه کار ادامه داد: همچنین هر فرد در یک رشته می تواند شرکت کند و می بایست، ابتدای اثر نام و نام خانوادگی، استان، نام کانون و تاریخ بارگذاری اثر را ذکر کند و همه فایل های ارسالی باید به صورت تصویری بوده و چهره فرد به طور کامل مشخص باشد و حداکثر زمان اثر سه دقیقه و حجم اثر حداکثر 30 مگابایت باشد.

مدیر ستاد کانونهای فهمای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ضبط فیلم به صورت افقی، بدون حرکت، بدون تدوین و بدون استفاده از میکروفن و سیستم صوتی و فقط با صدای معمولی خود شخص باشد، افزود: رعایت موازین و پوشش اسلامی در تمامی مراحل مسابقات از سوی شرکت کنندگان الزامی است؛ بدیهی است آثاری که فاقد شرایط و ضوابط اعلامی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد.

حجت الاسلام سبزه کار درخصوص رده های سنی شرکت در مسابقه هم گفت: رده سنی زیر 7 سال (متولدین 1394 به بعد)، رده سنی 7 تا 16 سال (متولدین 1384 تا 1393) و رده سنی 17 تا 30 سال (متولدین 1370 تا 1383) در این مسابقات می‌توانند شرکت کنند.

مدیر ستاد کانونهای فهمای خراسان جنوبی به ضوابط اجرایی این مسابقات اشاره کرد و ادامه داد: مسابقات قرآنی مدهامّتان به صورت غیرحضوری و از طریق بارگذاری اثر در سامانه بچه های مسجد برگزار می شود؛ اما ستاد استان بنابر صلاحدید و تشخیص شرایط می تواند نسبت به برگزاری حضوری مسابقات اقدام کند و نفر برتر رشته هایی که مرحله کشوری دارند جهت شرکت در مرحله کشوری اعزام خواهند شد.

حجت‌الاسلام سبزه کار با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرا و ضبط اثر در منزل بلامانع است اما ضبط در فضای مسجد، دارای اولویت و حائز امتیاز بیشتری خواهد بود، اظهار داشت: شرط احراز رتبه در مرحله استانی و کشوری، کسب حداقل 70 درصد کل امتیازات رشته مورد نظر است؛ اگر فردی بالاترین امتیاز را در مرحله استانی کسب کند ولی امتیازش به 70 درصد کل امتیازات نرسد امکان راهیابی به مرحله کشوری را نخواهد داشت.

به گفته وی، تجلیل از نفرات برتر و منتخب در مرحله استانی متناسب با تعداد شرکت کنندگان و در صورت کسب حد نصاب امتیاز لازم، انجام می شود.

حجت الاسلام سبزه کار خاطرنشان کرد: بخش رقابتی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان همانند دوره های گذشته در رشته های متنوع برای رده های سنی مشخص ویژه برادران و خواهران در دو بخش استانی و کشوری برگزار خواهد شد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به دو بخش ویژه این مسابقه «جلسات سنتی قرآن کریم و استعدادیابی قرآنی» تصریح کرد: در بخش جلسات سنتی قرآن کریم؛ قاریان و مرتلان قرآنی، جلسه سنتی قرآن کریم را در مسجد محل با حداقل هفت نفر از کودکان و نوجوانان برگزار می کنند و گزارش جلسات خود را در رواق نور، بخش جلسات سنتی ثبت می‌کنند؛ امتیاز برگزاری این جلسات در انتخاب قاریان و مرتلان، علاوه بر امتیاز فنی کسب شده در مرحله استانی و کشوری لحاظ خواهد شد؛ همچنین ضمن تکریم مربیان بهترین جلسات سنتی قرآن کریم با اعزام تیم مستندساز، فعالیت های این افراد مستند و در سطح ملی منتشر خواهد شد.

به گفته حجت الاسلام سبزه کار، همچنین در بخش استعدادیابی قرآنی نیز، کودکان زیر هفت سال شرکت کننده در جلسات سنتی فوق می توانند با ارسال اثر اجرای زنده و کوتاه خود در جلسه سنتی قرآن در این بخش شرکت کنند. استعدادهای برتر در ویژه برنامه های قرآنی مجازی و حضوری، دعوت شده و از محتواها و برنامه هایی که به منظور رشد و پرورش ایشان در نظر گرفته شده است بهره مند می گردند.

مدیر ستاد کانونهای فهمای خراسان جنوبی یادآور شد: بارگذاری آثار و داوری در بازه زمانی هفتم آبان لغایت ۳۰ آذرماه امسال و معرفی نفرات برتر از ۹ لغایت ۱۵ دی ماه انجام خواهد شد و مرحله کشوری این مسابقات در اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.