ورود کانون‌های مساجد به عرصه ترویج و تبلیغ نماز؛ تحقق آیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» در جامعه است
ورود کانون‌هاي مساجد به عرصه ترويج و تبليغ نماز؛ تحقق آيه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» در جامعه است
روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد از استان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

ورود کانون‌های مساجد به عرصه ترویج و تبلیغ نماز؛ تحقق آیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» در جامعه است

حجت‌الاسلام کميلي گفت: اگر کانون هاي فرهنگي هنري مساجد توانسته باشند کار خوبي براي تبليغ و ترويج و توسعه نماز در جامعه انجام دهند مي توانيم بگوييم که آيه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» عملي شده است.
شناسه خبر : 45564 تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۵۱

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان خراسان جنوبی:  مسجد خانه خدا و شريف‏ ترين مكان روی زمين، جاي مناسبی برای امر به معروف و نهی از منكر، حل مشكلات مسلمانان و آمادگی به منظور جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانيت است.

در دین مبین اسلام، هدف اصلی از تأسیس مسجد و پایه‌گذاری این فضای دینی عبادت است اما این نهاد مقدس جهت برآوردن نیازهای عبادی، آموزشی، سیاسی و نظامی جامعه اسلامی نیز تاسیس شده است.

بنابراین مسجد در جامعه اسلامی به عنوان وسیله‌ای مطرح شده که امت را جدای از اینکه از بُعد معنوی پرورش و تزکیه دهد، محلی باشد برای احیای فرهنگی و مذهبی و جامعه را از تهدیدهای داخلی و خارجی در امان نگه دارد.

موضوع مسجد به اندازه ای در آیات الهی اهمیت دارد که خداوند در آیه ۱۷ سوره مبارکه «توبه» صراحتا می‌فرماید: مشرکان حق ندارند مساجد خدا را تعمیر و آباد کنند. آنان کارهایشان تباه شده و در آتش، جاودان خواهند بود. همچنین در آیه بعد ویژگی کسانی که می‌توانند مساجد خدا را آباد و تعمیر کنند بیان شده است.

*کانون های فرهنگی هنری مساجد یک ظرفیت عظیم مردمی

یکی از نهادهایی که در مساجد فعالیت دارند و می توانند نقش به سزایی در جذب جوانان و نوجوانان به مساجد داشته باشد و سبب شود تا نسل آینده از آماج حملات و تهاجم های فرهنگی دشمن و امپراطوری رسانه ای دشمن در امان بماند قطعا وجود کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد یک ظرفیت عظیم مردمی است که به اقتضای زمان و مسائلی که در جامعه پیش می آید برنامه های خود را طراحی و اجرا می کنند و با اتحاد و همدلی به پررنگ کردن ظرفیت های مساجد می پردازند.

راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور گامی برای توسعه و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در کشور بود تا اعضای این کانون‌ها در سطح شهر و روستا با استفاده از ظرفیت مساجد بتوانند برای تحقق اهداف فرهنگی گام بردارند.

اهمیت فعالیت های کانون‌ها به گونه‌ای است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در 19 مهرماه سال 1391 در توصیه‌های ارزشمند در مورد کانون‌ها بیان کردند« من سفارش می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید...» و بی‌شک این سخن ارزشمند نقشه راهی برای فعالیت‌های کانون‌های مساجد به شمار می‌رود.

با توجه به فرا رسیدن سی‌امین سالگرد تاسیس کانون‌های مساجد، روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان جنوبی، با حجت الاسلام «حسین کمیلی»، کارشناس مذهبی و مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی، گفت وگویی را با محور «نقش کانون های مساجد در جامعه و گام دوم انقلاب» داشته است که در ادامه می خوانید:

به عنوان نخستین سوال بفرمایید کانون های فرهنگی هنری مساجد چه جایگاه و نقشی در جامعه دارند؟

از آنجایی که کانون ها به مسجد وابسته هستند و  اساس و پایه فعالیت هایشان مسجد است، در نتیجه جایگاه رفیع و تاثیر بسزایی در فرهنگ جامعه دارند.

از سوی دیگر جایگاه کانون های فرهنگی هنری را خود مسجد مشخص می کند از این نظر که مسجد خود مهمترین مرکز فرهنگی در جامعه اسلامی محسوب می شود و محل عبودیت و بندگی است.

با این مقدمه، هر نهادی که در تقویت و معرفی مسجد و پررونق تر شدن آن نقش داشته باشد طبیعی است که جایگاه رفیعی را دارد از جمله کانون های فرهنگی هنری مساجد که در جامعه فعالیت خوبی دارند و به لطف خدا نیز جایگاه خوبی در بین عموم جامعه برخوردار هستند.

به نظرتان کانون های مساجد برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد چه باید انجام دهند؟ 

از آنجایی که کانون ها، یکی از مهم ترین ارکان اطلاع رسانی و تبلیغ در مساجد محسوب می شوند، امیدواریم فعالیت های فرهنگی آنها با تعامل با هیئت امنا و امام جماعت و همه ارکان مسجد پررونق تر و زیباتر شود.

مساله دیگر در رابطه با جذب نوجوانان و جوانان به مسجد است که در این عرصه باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد؛ نخست آنکه خودمان باید راه های جذب نسل جوان به مسجد را در قالب فعالیت های فرهنگی ارایه کنیم، از این نظر ستاد هماهنگی کانون های مساجد باید بتواند با برگزاری دوره های مختلف به ویژه دوره های آموزشی نسبت به این مساله مبادرت ورزد.

موضوع دیگر حفظ این سرمایه انسانی است که در این مورد ائمه جماعات نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ پیشنهاد می کنم ائمه جماعات کتاب «شیوه های دعوت به نماز» به قلم حجت الاسلام قرائتی را مطالعه کنند تا بتوانند کانون های فرهنگی هنری را فعال تر از گذشته کنند و از شعارزدگی و برنامه زدگی باید خارج شوند.

نقش کانون های مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی چیست؟

قرآن کریم تکلیف این موضوع را مشخص کرده و فرموده است: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» ؛ بنابراین مهم ترین بازدارنده از آسیب های اجتماعی به تعبیر قرآن کریم قطعا نماز است.

مهم ترین پایگاه اقامه نماز نیز مسجد است و اگر کانون های فرهنگی هنری مساجد توانسته باشند در رونق نماز جماعت نقش موثری ایفا کنند می توانیم بگوییم که توانسته اند در جلوگیری از آسیب های اجتماعی خوب عمل کنند.

اگر اولویت کار کانون های فرهنگی هنری مساجد بحث نماز باشد قطعا موفق خواهند بود  و به لطف خدا تاکنون کانون ها در زمینه تبلیغ نماز نقش موثری داشته اند و انتظار می رود که در این زمینه بیش از گذشته ورود پیدا کنند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به مساله جهاد تبیین، به نظرتان کانون ها در این عرصه چگونه می توانند نقش آفرین باشند؟

کانون های مساجد با فعالیت های مختلف در عرصه های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی با تکیه بر مسجد می توانند نقش مهمی در این عرصه داشته باشند. از سوی دیگر معتقدم باید دستاوردهای کانون ها در جامعه مطرح شود، همین مساله زمینه جذب بیشتر نسل جوان را به کانون ها فراهم می کند.