میدان‌داری بچه‌مسجدی‌های بیرجند در عرصه فعالیت‌های فرهنگی مسجد محمد رسول الله (ص)
ميدان‌داري بچه‌مسجدي‌هاي بيرجند در عرصه فعاليت‌هاي فرهنگي مسجد محمد رسول الله (ص)
روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد از استان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

میدان‌داری بچه‌مسجدی‌های بیرجند در عرصه فعالیت‌های فرهنگی مسجد محمد رسول الله (ص)

مسجد محمد رسول الله (ص) بيرجند، مملو از حضور نوجوانان و جوانان علاقه‌مند و نخبه است که قلب‌شان از شوق مسجد و احساس مسئوليت در به ثمر نشستن فعاليت‌هاي فرهنگي مي‌تپد.
شناسه خبر : 45565 تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۵۹

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان خراسان جنوبی: مسجد محمدرسول الله(ص) بیرجند به مثابه یک مسجد طراز انقلاب اسلامی از تکاپوی خاصی برخوردار است، مسجدی که از امام جماعت آن گرفته تا هیئت امنا به دست جوانان اداره می‌شود. مسجدی مملو از حضور نوجوان و جوان که دل هایشان از شوق مسجد و احساس مسئولیتی که دارند می‌تپد.

بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری «حضور جوانان و روحیه‌های بسیجی باید محیط مسجد را زنده و پرنشاط و آینده‌پو و لبریز از امید سازد». از منظر رهبر انقلاب جایگاه مسجد در ساختن آینده نقش مهمی است.

«مسجدی که جایگاه نماز است و مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه‌ی مکتب اسلام است»، حضور و فعالیت جوانان مومن انقلابی در مسجد باید آینده را بسازد. «آشنا کردنِ جوانان، با صفا و بهجتی که در نماز و ذکر هست، خدمتی بزرگ به آنان و به آینده‌ ای است که باید با دست توانا و عزم جوانانه‌ی آنان ساخته و پرداخته شود. سفارش اینجانب آن است که مسجد را نیز همچون دلهای جوان، پاکیزه و پیراسته، و لبریز از شور و انگیزه‌ و نشاط کنید».

به گفته بزرگان و صاحبان علم بقای هر حکومت و دینی به دست نوجوانان و جوانان آن جامعه است، این مهم امری اجتناب ناپذیر است لذا اگر حکومتی قصد موفقیت دارد باید اساس برنامه های آن تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان باشد، با این وجود مسجد، بهترین مامن و جایگاه برای پرورش نسل انقلابی و در خور ایران اسلامی است.

همه می دانیم و حتی دشمن به این موضوع واقف است که برای دور نگه داشتن جوانان از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، باید اساس و فکر نوجوان و جوانان را منحرف کرد، اما از موارد مؤثر در جذب جوانان به مسجد و نماز جماعت می‌توان به نقش امام جماعت، نظافت مساجد، نقش نمازگزاران و ارائه الگو برای جذب جوانان و نوجوانان به نماز و مسجد اشاره کرد.

جایگاه والای مسجد و اهمیت حضور در آن و شرکت در جماعات بر اساس آموزه‌های دینی، منابع و مستندات قرآنی و روایی بر کسی پوشیده نیست، با این وجود در این عرصه همچنان با مسایل مختلفی مواجهیم. 

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد از استان خراسان جنوبی، به منظور بررسی ابعاد مختلف فعالیت در مسجد با تنی چند از جوانان و اعضای کانون ها به گفت وگو نشسته است که در ادامه حاصل آن را می خوانید:

میدان دار فعالیت های مسجد جوانان هستند

«رضا محمدی» جوان و پاسدار 30 ساله و پای ثابت مسجد محمد رسول الله(ص) است که در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد از استان خراسان جنوبی، از حضور پرشور و پر از انگیزه نوجوانان در این مسجد سخن می گوید و می افزاید: موقعیت فیزیکی مسجد محمد رسول الله(ص) به نحوی است که فرهیختگان، اعضای هیئت علمی دانشگاه و دانشجویان زیادی اطراف مسجد هستند، همچنین هیئت امنای مسجد که خود جوان هستند به جوانان مسجدی میدان می‌دهند و تعامل خوبی بین کانون و هیئت امنا برقرار است و این مهم سبب جذب جوانان به مسجد شده است.

وی افزود: در طول چهار سال گذشته همه فعالیت های مهم همچون کمک های مومنانه، طرح شهید سلیانی، طرح غربالگری کرونا، موکب اربعین، طرح کارت نماز برای جذب نونهالان به مسجد همه به همت نوجوانان و جوانان مسجدی برگزار شد که جای قدردانی دارد.

این فعال مسجدی تصریح کرد: فضاسازی مسجد، برگزاری اعیاد مذهبی، شب زنده نیمه شعبان، روز پاسدار و جشن های انقلاب از دیگر برنامه هایی است که به همت بچه های جوان در این مسجد انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: سامانه جامع انسجام برنامه های فرهنگی مذهبی مسجد رسول الله (ص) نیز به همت بچه های مهندسی کامپیوتر در مسجد اجرا شد به نحوی که به صوت آنلاین و لحظه ای برنامه های مسجد اطلاع رسانی می شود.

این جوان مسجدی در ادامه، مطالبه اصلی خود را به عنوان یک جوان مسجدی از مسئولان، تنها حضور مسئولان در مکان مقدس مسجد عنوان کرد و گفت: طبق فرموده رهبری انتظار داریم، مسئولان حضور جوانان را جدی بگیرد و حتما ما را پشتیبانی کنند، انتظار داریم اعضای هیئت امنا و مسجد از بین جوانان انتخاب شوند تا زمینه برای حضور سایر جوانان مهیا شود.

به گفته وی جوان انقلابی و نخبه در مجموعه مسجد محمد رسول الله(ص) بسیار زیاد داریم ولی مدیریت واحد و مرکزی باید باشد تا جوانان را به اهداف اسلامی سوق دهد، حضور مسئولان در بین جوانان مهم است ما کمتر مسئولان را در بین خودمان می بینیم و انتظار داریم که مسئولان در مسجد شاخص محمد رسول الله (ص) حضور فیزیکی بیشتری داشته باشند.

از برف بازی تا شب هنر با جوانان 

همچنین «محمدرسول باباییان» در گفت وگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد از استان خراسان جنوبی، بیان کرد: از آنجایی که جوانان سلایق مختلفی دارند باید به نیازهای آن ها پاسخ داده شود و حداقل اگر به نحو احسنت نمی توانیم پاسخ دهیم باید به صورت حداقلی دل جوانان را به دست بیاوریم. بر این اساس نیازمند یکسری برنامه های جوان پسند هستیم تا نوجوانان و جوانان را جذب به مسجد کنیم. این برنامه ها از کودکی باید در مساجد پایه ریزی و اجرا شود.

مدیر کانون خاتم الانبیاء مسجد محمد رسول الله(ص) بیرجند گفت: تاکنون برای جذب نوجوانان و جوانان، برنامه های فرهنگی هنری زیادی با همکاری هیئت امنا و امام جماعت مسجد برگزار شده است به عنوان مثال جزو محدود مساجدی هستیم که برنامه شب شعر و شب هنر در مسجد برگزار می‌کنیم.

به گفته وی، بهای فراوانی به مباحث ادبی و هنری داده‌ایم، همچنین برنامه کوهپیمایی در اوقات فراغت و برف بازی از جمله برنامه های شاد و جوان پسند مسجد محمد رسول الله(ص) بود که با حضور و شوق زیاد نوجوان برگزار شد، این برنامه ها برای نوجوان امروز جذبه دارد و باید بیشتر شود.

مدیر کانون خاتم الانبیاء (ص) بیرجند در ادامه از تجلیل 50 کودک و نوجوان مسجدی در طرح بچه های آسمانی خبر داد و گفت: تعداد جوانان مسجد هم به 40 نفر رسیده است که یشتر آنها جوانان خوش سلیقه، نخبه، دانشگاهی و طلبه هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه های مختلف در مسجد نخبه داریم. مثلا در کنکور 1401 سه نفر از اعضا کانون رتبه سه رقمی آورده اند و در دانشگاه های مطرح تهران مشغول تحصیل هستند.

اما در ادامه با «امیرحسین نوایی»، نوجوان دهه دهشتادی مسجد و متولد ۱۳۸۳ گفت وگو کردیم که از صفر تا ۱۰۰ کار طراحی تراکت و کلیپ برنامه ها و اعیاد مختلف مذهبی و ملی را به وسیله موبایل خود انجام می دهد.

همچنین «محمدجواد محسنی‌پور» نوجوان دیگر عضو کانون خاتم الانبیاء(ص) است که در مسابقات قرآن شهرستان و استانی حائز رتبه شده و در سال ۱۳۹۵ برای اولین بار در مسابقات کشوری به رتبه چهاردهم دست یافت. همان ایام بود که وارد حوزه علمیه شد و تلاش کرد که جزء آخر و اول قرآن را هم حفظ کند.

«علیرضا سالاری‌فرد» نیز که امسال در کنکور سراسری موفق به کسب رتبه ۱۲۸ منطقه ۲ شد و هم اکنون در رشته برق دانشگاه علم و صنعت تهران مشغول تحصیل است.

«علی عبداللهی» دیگر نخبه کانون فرهنگی هنری خاتم‌الانبیاء (ص) است که در مباحث کامپیوتر و ساخت نرم افزار با مسجد همکاری و طراحی نرم افزار طراحی پوستر و تدوین فیلم انجام می دهد و طراح نرم افزار صراط است.

همچنین «محمدباقر شیر منجی» که در مقطع دکترا و نویسنده چندین کتاب همه از نخبه های جوان مسجد محمد رسول الله(ص) هستند که دور هم جمع شده و افتخار محله شده اند.