صفر تا ۱۰۰ مسجدی که پاتوق بچه‌هاست/ رسم همدلی در مسجد محمد رسول‌الله(ص) بیرجند
صفر تا ۱۰۰ مسجدي که پاتوق بچه‌هاست/ رسم همدلي در مسجد محمد رسول‌الله(ص) بيرجند
همنامان نور/روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

صفر تا ۱۰۰ مسجدی که پاتوق بچه‌هاست/ رسم همدلی در مسجد محمد رسول‌الله(ص) بیرجند

شب نشيني هيئت امنا، دورهمي جوانان، برنامه کوهنوري در جمعه ها، مسابقات ورزشي، رفتن به زيارتگاه ها با نوجوان و جوانان، همسفر شدن با جوانان در ايام اربعين همه از جاذبه هاي معنوي است که در مسجد محمد رسول الله (ص) بيرجند سبب جذب جوانان و پويايي اين مسجد شده است.
شناسه خبر : 60251 تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۲۶

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی: از دیدن گلدسته و مناره مسجد گرفته تا دیدن گنبد سبز و طلایی در هر کوی و برزن، آرامشی وصف ناشدنی بر دل‌ها می نشیند.

قد علم کردن مناره مسجد در کوچه پس کوچه های شهر همراه با صدای ملکوتی اذان در سه وعده صبح، ظهر و شب، نه تنها منادی اقامه نماز است بلکه مسجد فرصتی برای تقویت ارتباط با معبودی یکتا، بصیرت افزایی و تفکر بیشتر، زدودن زنگار و غبار از دل های زنگ زده و تجدید بیعت دوباره و از نو شروع کردن است.

مسجد؛ از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می رفته است و هم اکنون میدان داری جوانان در مسجد محمد رسول الله(ص) بیرجند این مسجد را پر از شور و نشاط هم کرده است.

میدان داری نوجوانان

این مسجد به مثابه یک مسجد تراز انقلاب علاوه بر اقامه نماز در سه وعده و عزاداری و یا برگزاری جشن های مناسبتی، سهم بسزایی در نخبه پروری دارد به نحوی که همه جوانان مسجد مسئولیتی را عهده دار شده اند.

مسجد محمد رسول الله(ص) بیرجند با برگزاری برنامه های متنوع و جوان پسند، جوانان زیادی را به خود جذب کرده است؛ ارتباط صحیح و درست امام جماعت، هیئت امنا و مسجدی ها با کودکان و نوجوانان همه از دلایل موفقیت این مسجد است.

این شوق حضور در مسجد آنقدر بین کودکان و نوجوانان مسجد زیاد است که امسال حضور این قشر در مراسم معنوی اعتکاف به گفته مسئولان مسجد، ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

در این مسجد جوانان عضو هیئت امنای مسجد هستند و ارتباط خوب و سازنده امام جماعت، کانون فرهنگی و هنری و یا پایگاه بسیج مسجد سبب شده منیت های مسجد کنار گذاشته شود، یکی از برنامه های این جوانان اجرای سامانه جامع انسجام برای برنامه های فرهنگی، طراحی تراکت و کلیپ های برنامه ها و اعیاد مختلف است.

صفر تا صد مسجد مردمی محمّد رسوال الله

حمیدرضا طوقی هیئت امنا و مدیر موکب مسجد در ایام اربعین در شهر کاظمین به روابط عمومی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد: در مسجد محمد رسول الله(ص) از ابتدای بنا تاکنون ما شاهد حضور نوجوانان و جوانانِ خواهر و بردار هستیم و نقش پر رنگ جوانان این مسجد زبانزد عام و خاص است.

طوقی که ۶۰ سال سن دارد و از ابتدای بنای مسجد در ساخت و ساز این مسجد همکاری داشته است، افزود: زمین خاکی مسجد را تحویل گرفتیم و هم اکنون همه امکانات مسجد به همت خیرین و مردم مهیا شده است.

به گفته وی؛ همه صفر تا صد مسجد مردمی بوده و یک ریال پول دولت در مسجد هزینه نشده است، پول مردم برکت دارد و انسان هایی که با نیت های پاک خود به ساخت مسجد کمک می کنند سبب می شوند انسان با ورود به مسجد احساس آرامش کند.

وی با اشاره به حضور پر شور جوانان و مسئولیت آن ها در مسجد، گفت: در پنج زمینه برای جوانان برنامه داریم. کانون مسجد دو مرحله به همت بچه های مسجد نمونه کشوری شده و امسال هم رتبه سوم را داشته است.

وی افزود: پایگاه خواهران و برادران هم نقش موثری دارند، یک مسئله ای که باید برنامه ریزی شود این است که امسال ۸۰ نفر از معتکفین مسجد نوجوانان بودند و حتی برخی هنوز امسال به سن تکلیف می رسند. برای تشویق بچه ها به نماز فضای مسجد را در اختیار دانش آموزان مدرسه محله قرار دادیم و دانش آموزان ما جهت شرکت در نماز جماعت حضور می یابند که خود سبب جذب آن ها به مسجد می شود.

وی با بیان اینکه مسجد در منطقه فرهنگی واقع است، ادامه داد: موقعیت فیزیکی مسجد محمد رسول الله(ص) به نحوی است که فرهنگیان، اعضای هیئت علمی  و دانشجویان زیادی در مسجد حضور می یابند که خود سبب پویایی این مسجد شده است.

به گفته وی؛ ما برنامه های خاص از جمله تجلیل از کودکان و یا کلاس های تقویتی را برای دانش آموزان در تمامی رشته ها داریم و این کلاس ها در فضای مسجد برگزار می شود تا علم با معنویت تلفیق شود.

وی ادامه داد: در مباحث قرآنی ما زمینه را برای قرائت بیشتر و مانوس شدن با قرآن آماده کردیم و بیشتر بچه های مسجد در مسابقات کشوری مدهامتان شرکت و حائز رتبه شدند.

به گفته طوقی؛ تمامی برنامه های مسجد مردم پایه است و با خیرین ارتباط تنگاتنگی برای تقویت مسجد داریم.

عقبه مسجد بچه ها هستند

عضو هیئت امنای مسجد با بیان اینکه تمرکز دشمن بر ذهن و فکر نوجوانان و جوان ایرانی است، گفت: تمام تلاش خودمان را می کنیم تا نوجوانان را جذب مسجد کنیم چراکه بچه های مسجدی با ایمان راسخی که پیدا می کنند، زود فریب فتنه های دشمن را نمی خورد.

وی در ادامه از روحانی مسجد به دلیل ارتباط سازنده با نوجوانان قدردانی کرد و گفت: عقبه مسجد همین بچه ها هستند.‌مسجدی که در آن از کودک و نوجوان و جوانان حضور نداشته باشد، مسجد نیست، امام جماعت این مسجد برای ارتباط با نوجوانان و جوانان وقت می گذارد.

وی تصریح کرد: مسجد تنها مکانی است که خانواده ها خیالشان از بابت حضور فرزندانشان راحت است، ما سعی کردیم در تمامی اعیاد، دهه فجر، دفاع مقدس، ایام مذهبی نقش با کمک نوجوانان و جوانان نقش آفرینی کنیم.

اولین موکب بیرجند در عراق/ خدمت ۱۰ ساله به زائرین اربعین

وی با اشاره به موکب مسجد در ایام اربعین گفت: حدود ۱۰ سال پیش از ستاد عتبات برای موکب در شهر کاظمین من را انتخاب کردند، لذا اولین موکب شهر بیرجند را  در اربعین؛ مسجد محمد رسوال الله مستقر کرد، در این مدت پذیرایی از زائرین اربعین حسینی را بدون منت داشتیم.

وی با اشاره به کمک های عالی مردمی به موکب مسجد، گفت: اعضای موکب ما در ایام اربعین روز و شب نمی شناسند و بهترین خدمات را به نقل از قول مسئولان کاظمین، ارائه می دهند، امسال ما موکب اربعین ایرانی را به عراقی وصل کردیم و از ساعت ۱۰ لغایت ۲۳ خدمات رسانی کردیم.

بهره گیری از ایده های  جوانان مسجدی

محمدرسول بابائیان مدیر کانون فرهنگی هنری خاتم الانبیاء مسجد محمد رسول الله بیرجند هم به روابط عمومی کانون مساجد  گفت: حضور نوجوان و جوانان در مسجد؛ این اماکن الهی را زنده و پویا نگه می دارد و ما تلاش کردیم با برگزاری بازی تنیس روی میز، فوتبال دستی، مسابقات جام فجر، کوهنوری و یا تفریحات سالم این شور و شوق جوان را در مساجد ساری و جاری کنیم.

وی از برگزاری جشن های مختلف مذهبی، ملی و برنامه های ویژه ایام عزا و ولادت های مختلف در مسجد خبر داد و افزود: در ایام ولادت امام علی (ع) رونمایی عطر عناب علوی (محصول تولیدی استان) را داشتیم که به نفرات برتر مسابقات ما در شب میلاد اهدا شد.

باباییان از برگزاری شب شعر، برنامه هنری خوشنویسی و هنری در کنار مراسمات دیگر خبر داد و گفت: با همکاری ارکان مسجد و هیئت یالثارات الحسین(ع) جشن های باشکوه و مردم پایه برگزار کرده ایم که در مجموع سبب پویایی مسجد شده است.

وی تصریح کرد: برنامه های مسجد محمد رسول الله بیشتر با ایده نوجوانان و جوانان و ایده های مردمی برگزار و اجرا می شود برخی برنامه ها به دلیل محدودیت های بودجه ای قابل اجرا نیست لذا مردم محله همیشه با ما همراه شدند.

همسویی ارکان مسجد

مدیرکانون فرهنگی هنری خاتم الانبیاء بیرجند گفت: این کانون در سال ۱۴۰۰ رتبه شایسته تقدیر در روانق نور شده است و در طرح «مسجد کانون نشاط» نیر مقام سوم و در رواق تُرنج هم حائز رتبه های کشوری شده است که همه به همت اعضای کانون محقق شد.

بابائیان گفت: امسال هم در مسابقات کشوری مدهامتان حدود ۸۰ نفر از مسجد محمد رسول الله(ص) شرکت کردند و بخش قابل توجهی از برگزیدگان از این کانون بودند.

وی ادامه داد: در هفته کتاب و کتابخوانی با کمک ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، یک نمایشگاه کتاب را با ۴۰ درصد تخفیف برپا کردیم.

به گفته وی؛ ارکان مسجد هم جهت و هم سو هستند و تعدادی از اعضای کانون نخبه هستند و ما از وجود همه آنها حداکثر استفاده را در برگزاری برنامه ها داریم.

وی با اشاره به اینکه در مسجد ما نخبه برنامه نویس، تدوینگر فیلم و طراج پوستر برای اطلاع رسانی و  رتبه های برتر کنکور(سه نفر) داریم، ادامه داد: همچنین در این کانون نخبه قرآنی و قاری قرآن داریم و تعداد قابل توجهی از جوانان ما هم در مسابقات قرآنی مدهامتان رتبه کسب کرده اند.

مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد محمد رسول الله(ص) از برنامه های انتخاباتی، سخنرانی مدیران و مسئولان نظام، برگزاری تریبون های آزاد، خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس در حوزه سیاست هم خبر داد.

ایجاد مسجد نشاط/ از شب نشینی بچه های مسجدی تا همسفر کربلا شدن

علی پیروزمند یکی از اعضای جوان عضو هیئت امنای مسجد و مسئول هیئت یالثارات الحسین (ع) مسجد محمد رسول الله(ص) به روابط عمومی کانون مساجد گفت: از نوجوانی در مسجد بزرگ شدم و  از محرم امسال به درخواست ارکان مسجد، عضو هیئت امنا شدم تا مشوقی برای حضور جوانان در مسجد باشم.

وی گفت: برنامه های فرهنگی را برای حضور جوانان بیشتر کردیم، در مسجد ما کانون فرهنگی قوی عمل می کند و برنامه ها متنوع و شاد دارد.

عضو جوان هیئت امنای مسجد محمد رسول الله(ص) از ایجاد مسجد نشاط در مسجد محمد رسول الله(ص) خبر داد و افزود: شب نشینی هیئت امنا، دورهمی جوانان، برنامه کوهنوری در جمعه ها، مسابقات ورزشی، رفتن به زیارتگاه ها با نوجوان و جوانان، همسفر شدن با جوانان در ایام اربعین همه از جاذبه هایی است که در مسجد سبب جذب جوانان به مسجد شده است.

پیرزمند گفت: جوانان مسجد در مسابقات جام فجر اول شدند و می توان گفت جوانان این مسجد در میدان هستند به نحوی که ۵۰ درصد هیئت امنا را جوانان تشکیل داده اند.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه جوانان مسجد برای استفاده از فکر و ایده های جوان مسجد خبر داد و افزود: درخواست دارم تمام مساجد از حضور جوانان استقبال کنند و با دادن مسئولیت به آنها مسجد را پویا کنند.

وی با اشاره به جشن مبعث در شب مبعث، گفت: علاوه بر این جشن، ظهر مبعث هم با حضور مداحان برجسته کشوری و به همت چندین هیئت دیگر، به صورت مشترک در مسجد برنامه جشن و سرور داریم.

مسجد نخبه پرور

حجت الاسلام علی دلدار امام جماعت مسجد محمد رسول(الله) هم به روابط عمومی کانون مساجد گفت:  به مسجدی که تنها در آن نماز خوانده می شود، مسجد پویا و زنده و یا مسجد طراز انقلاب نمی گویند.

وی با اشاره به کامل بودن ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری مسجد محمد رسول الله(ص)، گفت: این مسجد برای تمام مسائل فرهنگی برنامه دارد، در مناسبت ها، گرامیداشت ها و سایر مناسبت ها،  کانون فرهنگی فعال و از کانون های برتر کشوری است و یا در پایگاه بسیج ما همه فعال هستند.

به گفته وی؛ همه گروه های سنی و حتی نوجوانان و جوانان عضوهیئت امنای مسجد هستند، اعضایی با مدارک دکتری، مدیران دستگاه ها، جوانان پای کار همه میدان داری می کنند.

وی مسجد محمد رسول الله را مسجدی نخبه پروز معرفی و تصریح کرد: وجود مسجد در یک محله فرهنگی و حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، مدیران دستگاه های اجرایی، دانشجویان، دبیران و سایر در مسجد سبب جاذبه معنوی و رشد و شکوفایی هرچه بیشتر مسجد شده است گرچه هنوز تا مسجد طراز و ایده آل فاصله داریم و باید تلاش کنیم.