مسجد امام حسین (ع) بیرجند میزبان جشن سرداران عاشورایی
مسجد امام حسين (ع) بيرجند ميزبان جشن سرداران عاشورايي
روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

مسجد امام حسین (ع) بیرجند میزبان جشن سرداران عاشورایی

مدير کانون انصارالحسين (ع) بيرجند از ارسال ۴۰۰ دعوتنامه به اهالي محله براي شرکت در ويژه برنامه جشن «سرداران عاشورايي» خبر داد و گفت: حسينيه کودک در حاشيه اين جشن براي بهره بردن والدين از فضاي جشن با برنامه هاي متنوع دائر مي شود.
شناسه خبر : 60303 تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۲۰

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی؛ شعبان، هشتمین ماه قمری است که منسوب به پیامبر اکرم (ص) شناخته می‌شود و بنا به فرمایشات پیامبر اکرم(ص) این ماه شعبان نامیده شد چراکه روزی مؤمنان در این ماه قسمت می‌شود. ماه شعبان از ماه‌های قمری است که هیچ شهادتی در آن وجود ندارد و سراسر عید، جشن و سرور است. ولادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، امام سجاد (ع) و امام زمان (عج) به صورت کلی به عنوان اعیاد شعبانیه شناخته می شود و مردم در این ایام به نام یاد ائمه جشن هایی را در همه مساجد به خصوص مساجدی که مزین به نام این بزرگواران است، برگزار می کنند.

مسجد به عنوان خانه خداوند و مکانی برای راز و نیاز با معبود است. مکانی برای حل مشکلات همنوعان و محلی برای شور و مشورت و به طور کلی مسجد مکانی مذهبی، سیاسی و تفریحی است. در هر محله و کوی و برزن مناره، گلدسته و گنبد طلایی مسجد آرامشی وصف ناپذیر به دل ها سرازیر می کند.

وارد هر محله که می شوی برای حل مشکل، سراغ مسجد و امام جماعت را می گیری چرا که مسجد کارکردهای متنوعی دارد و برکات این مکان مذهبی بر کسی پوشیده نیست. در ایام الله و مناسبت های ملی و مذهبی هم مساجد ستون برگزاری مراسمات هستند و پیر و جوان، خرد و کلان هر کدام گوشه ای از کار را گرفته تا مراسم به بهترین نحو در مسجد برگزار شود.

اعیاد شعبانیه و میلاد سراسر نور حضرت امام حسین(ع) بهانه ای شد تا به سراغ یکی از مساجد با سابقه که مزین به نام سالار و سرور شهدا حضرت امام حسین(ع) است، برویم.

قاسم باقری نژاد مدیر کانون انصارالحسین(ع) مسجد امام حسین(ع بیرجند در گفتگو با روابط عمومی کانون مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه کانون دارای حدود ۵۰ نفر عضو ثابت است، می گوید: تعداد اعضا متغیر است و در مجموع حدود ۱۰۰ نفر در کانون همکاری دارند و یکی از اهداف پیش رو جذب قشر جوان و نوجوان به مسجد است.

وی از مدرسه، مسجد و خانواده به عنوان سه عنصر رشد و تکامل انسان نام برده و می افزاید: این عناصر در رشد استعدادها و تربیت نوجوان و جوان امروزی بسیار مؤثر بوده و نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه دارد و برای ارتباط این سه رکن تلاش های زیادی صورت می گیرد.

باقری نژاد با اشاره به اینکه همگرایی نهادهای تربیتی به شکل مناسب و شایسته می تواند در اثربخشی فعالیت ها بر مخاطبان مؤثر باشد، یادآور می شود: کانون های فرهنگی هنری مسجد با محوریت امام جماعت و همراهی و همکاری مراکز آموزش و تربیتی محله به خصوص مدارس می توانند با جریان سازی و استفاده از ظرفیت های مردمی و فعالان فرهنگی، اجتماعی محله گامی مؤثر برای کاهش آسیب های اجتماعی و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد بردارند.

اجرای طرح سه میم و جذب ۹۲ نفر به مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین (ع) بیرجند به اجرای طرح سه میم با همکاری مدارس مسلم ابن عقیل، امام حسین(ع) و دبیرستان شریفی نیا اشاره می کند و می گوید: با همکاری این مدارس کلاس های آموزشی تئاتر، سرود، مسابقات ورزشی و... برگزار و این مهم طی یک سال باعث جذب ۹۲ نفر از جوانان و نوجوانان به مسجد شده است.

وی مهمترین هدف از اجرای طرح سه میم را ارتباط تنگاتنگ منزل، مدرسه و مسجد و به دنبال آن جذب نیرو به سمت مساجد عنوان کرده و می افزاید: با اجرای این طرح امسال دو گروه تئاتر ۱۸ نفره، سه گروه سرود از مدرسه امام حسین(ع) با۳۰ نفر، گروه سرود ۴۰ نفر مسجد امام حسین(ع) و گروه سرود مدرسه مسلم ابن عقیل هم ۲۰ نفر تشکیل شد.

باقری نژاد با بیان اینکه در کنار دوره های آموزشی مختلف، مباحث تربیتی نیز برای اعضا برگزار می شود، از اقدامات صورت گرفته به برگزاری حلقه صالحین، اعتکاف و... برای جوانان و نوجوانان اشاره می کند و حضور اقشار مختلف در این مراسمات را خوب ارزیابی می کند.

وی برگزاری اعتکاف علمی را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده اعلام کرده و می گوید: امسال با پیگیری های صورت گرفته کتابخانه مسجد در ایام امتحانات به صورت شبانه روزی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و متقاضیان می توانند در هر ساعتی از شبانه روز از این کتابخانه استفاده کنند.

این مدیر کانون با اشاره به وجود ۴۰ صندلی و محیطی آرام در کتابخانه مسجد، یادآور می شود: در ایام امتحانات و کنکور حدود ۲۵ نفر از متقاضیان به صورت شبانه روزی از این خدمات بهره مند شدند و متقاضیان می توانند از این ظرفیت ایجاد شده در مسجد بهره مند شوند.

وی درخصوص به روز بودن کتاب های کتابخانه، می گوید: کتاب های دینی و مذهبی به روز است اما متأسفانه کتاب های درسی موجود به روز نیستند و امسال بنا داریم با اجرای طرح اهدای کتاب به این طریق که دانش آموزان کنکوری پس از قبولی کتاب های درسی و کمک آموزشی خود را به مسجد اهدا کنند این مشکل را مرتفع کنیم.

اهدا دعوت نامه

مدیر کانون انصارالحسین(ع) مسجد امام حسین(ع) بیرجند با اشاره به قرار داشتن در آستانه اعیاد شعبانیه می گوید: امسال حدود ۴۰۰ دعوت نامه آماده شده و با همکاری جوانان، نوجوانان و اعضای کانون برای اولین بار اهالی محل با ارسال دعوتنامه به حضور در این جشن های شعبانیه دعوت می شوند.

باقری نژاد با بیان اینکه مسجد از مردم است، هدف از این اقدام را تصمیم گیری در حوزه های مختلف با حضور مردم اعلام می کند و حضور مردم را در تصمصم گیری ها مؤثر می داند.

وی برگزاری جشن سرداران کربلا را از مهمترین برنامه محوری ایام اعلام کرده و با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در این جشن شرکت کنند، می افزاید: جشن ها از دوشنبه شب آغاز و به مدت سه شب ادامه دارد. در این جشن برنامه های متنوع شامل مولودی خوانی، سخنرانی، سرود، تئاتر، برگزاری مسابقات و در ادامه قرعه کشی و اهدای پنج کمک هزینه تشرف به عتبات عالیات با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیون تومان در دستور کار قرار دارد.

وی اعتبارات هزینه شده برای ریسه بندی، تزئینات، پذیرایی، کمد جایزه و... برای برگزاری جشن اعیاد شعبانیه را بالغ بر ۶۰ میلیون تومان ذکر کرده و با بیان اینکه اقدامات انجام شده به صورت دیون انجام شده است، ابراز امیدواری می کند: با حضور خیران بتوان این رقم را پرداخت کرد.

حسینیه کودک

مدیر کانون انصارالحسین(ع) مسجد امام حسین(ع) بیرجند به فعالیت حسینیه کودک در مناسبت های مختلف ملی، مذهبی، ولادت و شهادت ها اشاره می کند و با بیان اینکه پیش بینی می شود در این سه شب بیش از ۳۰۰ کودک در مراسم شرکت کنند، می گوید: برای استفاده و بهره مندی بهتر والدین از مراسم، کودکان زیر ۸ سال در حسینیه کودک نگهداری و حین برگزاری کلاس های آموزشی مناسب این سنین، از کودکان تقدیر می شود.

وی برگزاری جشن انقلاب و بزرگداشت مبعث پیامبر اسلام، برگزاری حلقه صالحین، اردوهای تفریحی، برگزاری مسابقات ورزشی در مناسبت های مختلف و... را از برنامه های انجام شده در مناسبت های مختلف عنوان می کند.

باقری نژاد با اشاره به برگزاری بازارچه مشاغل خانگی در ایام الله دهه فجر در مسجد، می گوید: این نمایشگاه به مدت سه شب با ۳۵ غرفه راه اندازی شد که از این تعداد هفت غرفه از خانواده و اهالی مسجد امام حسین(ع) و مابقی از دیگر نقاط و محلات حضور داشتند.   

وی حضور مردم و شهروندان در مراسمات و مناسبت های مختلف در مسجد امام حسین (ع) را خوب ارزیابی کرد و می گوید: در این مسجد هر سه وعده نماز اقامه می شود و در نماز مغرب و عشا حدود ۵۰۰ نفر از همه نقاط شهر حضور دارند.

وی با اشاره به راه اندازی ایستگاه نقاشی در روز ۲۲ بهمن، یادآور می شود: در روز ۲۲ بهمن  بر صورت کودکان شرکت کننده در راهپیمایی نقاشی پرچم ایران طراحی شد که استقبال بی نظیری را در این زمینه شاهد بودیم.