مسجد پشتوانه معنوی برای خلق آثار هنری است
مسجد پشتوانه معنوي براي خلق آثار هنري است
نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر:

مسجد پشتوانه معنوی برای خلق آثار هنری است

فدايي‌حسين با بيان اينکه مسجد پشتوانه معنوي براي خلق آثار هنري به وجود مي‌آورد، گفت: شناسايي و پرورش هنرمندان آينده تئاتر که از مسجد رشد کردند و تأمين مخاطب آينده تئاتر که از جنس مردم است از مزاياي پنهان جريان تئاتر بچه‌هاي مسجد يا شبستان است که مي‌توانيم دنبال کنيم.
شناسه خبر : 63469 تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۱:۵۲

حسین فدایی‌حسین نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر در گفتگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی با اشاره به دوره آموزشی تئاتر جوانه‌های شبستان در این استان گفت: آموزش مقوله‌ای است که با تولید عجین شده یعنی اگر آموزش نباشد تولید بی‌هدف و بی‌سرانجام خواهد بود.

وی بر آموزش قبل از تولید اثر هنری تأکید کرد و افزود: اگر آموزش نداده باشیم هیچ انتظاری نمی‌توانیم داشته باشیم که تولید و عرضه اثر هنری نتیجه بدهد و تاثیر بگذارد.

نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر با انتقاد از اینکه جشنواره‌ها با هدف شناسایی استعدادها یا تشویق هنرمندان برای تولید اثر هنری برگزاری می‌شود اما وقتی این جشنواره مبتنی بر آموزش نیست عملاً اگر استعدادی هم شکوفا شود این استعدادها رها می‌شود، تصریح کرد: از طرفی دیگر در جشنواره‌ای که آموزشی نداشته‌ایم، نمی‌توانیم ارزیابی هم داشته باشیم چون فقط باید اتکا کنیم به اتفاقات و استعدادهایی که خود به خود تولیدی را انجام دادند و این یک روند کور و بدون برنامه رقم می‌زند.

فدایی‌حسین ادامه داد: بنابراین آموزش اگر هدفمند باشد پیش از تولید می‌تواند منجر به نتیجه‌ای شود که مدنظر ما است.

وی با بیان اینکه بچه‌های استان محروم و کم‌برخورداری مانند استان خراسان جنوبی به شدت مشتاق و تشنه «دانستن» هستند، افزود: این اشتیاق از آنجا سرچشمه می‌گیرد که آنها متوجه شدند که نیاز به «دانستن» دارند و این نیاز شاید در خیلی از استان‌ها به دلیل وجود امکانات مختلف، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و دسترسی سریع به مراکز آموزشی حس نشود لذا خیلی قدردان آموزش‌ها نیستند و من خیلی خوشحالم که اینجا مشتاق دانستن هستند.

پژوهشگر تئاتر درخصوص پیوند بین نمایش و مسجد و اینکه می‌تواند پایگاهی برای آثار فاخر حوزه نمایش باشد، گفت: مسجد نسبت به سایر مکان‌هایی که فعالیت نمایشی اتفاق می‌افتد، چند مزیت دارد و پشتوانه معنوی برای تولید اثر هنری محسوب می‌شود و بخاطر جایگاه خود مسجد طبیعتاً کسانی آنجا فعالیت می‌کنند که به این ویژگی واقف هستند که اثری که در مسجد تولید می‌شود باید یکسری ویژگی‌های معنوی محتوایی مناسب را داشته باشد و شاید این توقع را از هیچ مرکز دیگر نمی‌توان داشت.

فدایی‌حسین بیان کرد: مسجد پشتوانه معنوی برای خلق آثار هنری به وجود می‌آورد و از طرفی دیگر کسانی که در مسجد فعالیت می‌کنند و جذب فعالیت هنری می‌شوند کسانی هستند که شاید به لحاظ روحیات خاصی که دارند و همچنین به لحاظ مادی و مالی جای دیگری امکان فعالیت به آنان داده نشود در حالی که در فضای مسجد این امکان به رایگان برایشان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مخاطب و وجود تماشاگر در نمایش بسیار مهم است، تصریح کرد: مسجد این امکان را می‌دهد که کسانی که به قصد عبادت یا هر هدفی دیگر به مسجد آمده‌اند وقتی یک اثر نمایشی خوب در مسجد برای آنها اجرا می‌شود مخاطب و تماشاگر این اثر هنری و یا تئاتر شوند و این مشکل مخاطب را در سایر مکان‌های دیگر تأمین می‌کند لذا در مسجد همیشه یک مخاطب آماده و علاقمند حضور دارد و این می‌تواند یک مزیت به حساب آید.

این نمایشنامه‌نویس با بیان مزیت‌های دیگر تئاتر بجه‌های مسجد که آینده تئاتر را می‌سازد، عنوان کرد: کسانی که در فعالیت نمایشی در مسجد حضور دارند چه بسا در آینده هنرمندان عرصه تئاتر باشند و کسانی که از مسجد با پشتوانه معنوی رشد کردند و در سطوح حرفه‌ای فعالیت دارند می‌توانند سمت و سوی تئاتر ما را به سمت بهتری هدایت کنند.

فدایی‌حسین گفت: حضور مخاطب مردمی در مسجد برای دیدن تئاتر، می‌تواند مخاطبان آینده تئاتر را هم تربیت کند که از دل مردم هستند.

به گفته وی، شناسایی و پرورش هنرمندان آینده تئاتر که از مسجد رشد کردند و تأمین مخاطب آینده تئاتر که از جنس مردم است از مزایای پنهان جریان تئاتر بچه‌های مسجد یا شبستان است که می‌توانیم دنبال کنیم.

نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر با تأکید بر اینکه هر آنچه که می‌تواند یک اتفاق خوشایند را به جریان تبدیل کند استمرار و تدوام آن است، افزود: برگزاری دوره آموزشی تئاتر جوانه‌های شبستان خراسان جنوبی خوشایند است اما نباید به این بسنده شود لذا تدوام این آموزش‌ها می‌تواند یکی از اهدافی باشد که متولیان تئاتر جوانه‌های شبستان دنبال کنند.

فدایی‌حسین بیان کرد: نکته بعد هم این است که این آموزش‌ها باید هدفمند باشد؛ آموزش باید در خدمت تولید آثار هنری باشد لذا بعد از این دوره آموزشی متولیان باید پیگیر تولیدات جدید باشند و برای نتیجه‌بخشی این آموزش‌ها مطالبه داشته باشند البته باید امکان تولید اثر هنری را هم فراهم کنند چون مطالبه بدون ایجاد امکان بی‌فایده است.

دوره آموزشی تئاتر جوانه‌های شبستان ویژه بچه‌های مسجد با هدف استعدادیابی، آموزش، توانمندسازی، تولید آثار نمایشی اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال از ۲۹ تیر ماه در استان آغاز شد و تا شنبه  ۳۰ تیر ماه به مدت سه روز در محل  دانشگاه فرهنگیان ادامه دارد.

آقای حسین فدایی حسین نمایشنامه نویس، مترجم، کارگرددان و پژوهشگر تئاتر متولد ۱۳۴۵ تهران است. ایشان دارای مدرک کارشناسی در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری می‌باشد. فعالیت ایشان فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرد. وی فعالیت بسیار گسترده‌ای در هنرهای نمایشی دارند به صورتی که تاکنون در بیش از شانزده شورا، کانون و دفاتر هنرهای نمایش عضو هستند. بیش از هفتاد نمایشنامه به رشته تحریر درآورده اند.

از وی ۲۴ نمایشنامه برای بزرگسالان به چاپ رسیده است. ۳۲ نمایشنامه تخصصی کودک و نوجوان تالیف کرده‌اند. ۳۳ مقاله پژوهشی تئاتر دارند. ۴۷ عنوان کتاب ترجمه کرده‌اند و دوره‌های فراوانی را به عنوان مدرس تئاتر و بازیگری برای نسل جدید برگزار کرده‌اند و حدود ۴۰ جایزه و تقدیرنامه از جشنواره های متعدد هنری دریافت کرده‌اند و در جشنواره متعدد تئاتری به عنوان داور بخش کودک و نوجوان حضور داشته‌اند.